Møllhausen

av Karin Behn Skjævestad

For oss som har levd en stund er restaurant Møllhausen et sted som vekker gode minner. Det var mange år "byens møtested". Spesielt
lørdag formiddag var det "smekk" fullt. Der var det alltid noen vi kjente og "alle" måtte en tur innom. Vi ses på Møllhausen, sa vi alltid. Det er trist at denne restauranten nå har stengt sine dører, de siste konseptene har ikke vært vellykket.(Hva med å gå tilbake til slik det var før?)

Johan Fredrich Carl Møllhausen, grunn- leggeren av firmaet Møllhausen, ble født i Nord-Tyskland. Han kom til Moss, løste håndverksbrev og fikk norsk borgerskap 21. april 1852, 24 år gammel. Han giftet seg med en norsk dame, Anne Mathilde Christensen fra Christiania. Dette forteller John Møllhausen ved innvielsen av restaurant Møllhausen 13. mai 1957. Og han fortsetter: Her i Moss begynte min bestefar sin forretning i kjøpmann A. Olsens gård. Olsen besørget salget av bakervarene.

Den 24. april 1852 sto det avertert i Moss Tilskuer: I det nye Bageri i A. Olsens Gaard, (Udsalget foregaar fra sammes Boutik undtagen Søndag fra kl. 7 til 9 Morgen og 12 til 15 Ettermiddag ind ad porten) faaes daglig flere sorter godt og velbagt Rug-Hvedebrød. Dagen etter sto det nok en annonse hvor det averteres at en dreng kan antages i bagerlære hos J. F. C. Møllhausen Boende i A. Olsens Gaard.

Dette var altså den første spede begynn- else til firmaet Møllhausen. Det startet med brød, men det varte ikke lenge før konditorvarene kom med. Det ser vi av en annonse før jul samme år: JULEKAGER, bestillinger modtages paa smaa og store julekager og flere Sorter større Conditor- kager i A. Olsens Boutik. Anton Olsen eide Holthegården-/Kjelle-
rødgården fra 1865 i følge Landstad. Etter Holths død ble gården kjøpt av Jomfru Elen Knutsen som drev med hatter. Det er en mulighet at Anton Olsen leide og drev butikken mens Holth levde. Anton Olsen drev her helt fram til 1898, da Sigrid Kjellerød overtok både kramboden og gården.

Etter et års drift fant baker Møllhausen ut at Moss var en for liten by til at han kunne realisere de planene han hadde. Han flyttet til Oslo hvor han etter hvert opparbeidet seg bakeri med utsalg flere steder i byen. Hovedkontor, restaurant samt forretning og bakeri lå i Karl Johans gate 17. 105 år senere kom firmaet tilbake til Moss. Kafeteria, restaurant, og bakeriutsalg ble etablert i Dronningens gate 1.

Hver dag klokken elleve kom Møllhausenbilen fra Oslo med ferske bakervarer. Alt var laget med skikkelige råvarer. Det ble ikke brukt pulver-eggekrem hos Møllhausen. Jeg kan ennå huske mange av disse kakene, små lekre konfektkaker, jordbærterter, flere sorter sprø wienerbrød, og verdens beste sjokoladekake, som ble kalt "Sanipan". I det hele tatt var det et enormt utvalg i kaker og brødvarer.

Det var Christian van der Lagen som var restauratør på Møllhausen, han overtok senere restaurantene på Bastø-fergen. Paul Andre Schaltenbrand var kjøkkensjef.

mh1

Hans far var kjøkkensjef på restaurant Møllhausen i Oslo. Schaltenbrand drev senere Vertshuset Triangelen og Restaurant Parketten.

I kafeteriaen kunne gjestene velge mellom fire-fem dagens retter hver dag. Dagens suppe ble kokt på ekte kraft, og vi solgte 10 liter hver dag. Det var mange faste spisegjester som kom inn for å kjøpe suppe med en potet i. En suppe kostet i 1957 80 øre, poteten fikk de gratis. Det ble et billig måltid.

På restaurant "Hylla "kunne gjestene velge fra en fyldig à la carte meny, og man hadde også dagens lunsjtallerken. Et par kvelder i uken ble kafeteriaen gjort om til danserestaurant. Da var det levende musikk og god stemning. Av og til var det også andre arrangementer moteoppvisning, rekeaften, en gang hadde vi et arrangement hvor inntekten skulle gå til Flyktningehjelpen Da var det loddsalg, og en av gevinstene var en levende grisunge.

God stemning var det også på Nesparken Sommerrestaurant (nå rundhuset) som Møllhausen leide i noen år. Her var det åpent hver dag hele sommeren, og dans til levende musikk tre dager i uken, onsdag, lørdag og søndag.

I november i 1959 åpnet Club Indigo i Møllhausens kjeller. Initiativtagerne med Jan Andreassen i spissen bød på et allsidig kulturelt program, kombi- nert med miljø og hygge. Mange berømte personer var på besøk i kjelleren; Grynet Molvig, Thorstein Diesen, Big Chief Jazzband, Finn Carling, Per Øisang og ikke minst Stan Getz, for å nevne noen. Etter en god start ble det etter hvert tyngre å drive klubben, og etter bare to-tre år ble den lagt ned.

Edvin Monge begynte som kokk på Møllhausen tidlig på 1960 tallet, og i 1973 overtok han driften av restauranten. Driftselskapet het Ebas A/S, men stedet ble omtalt som Møllhausen helt til Monge solgte stedet til Gunnar Torsnes i over- gangen 1989-90. Da byttet restauranten navn til "Møllehaven". Aksjeselskapet A/S Møllehaven eide stedet noen år, og daglig leder var Ans Roos.

I 2007 feiret restauranten 50-års jubileum, da hadde restauranten fått nye eiere og nytt navn. Nå het restauranten Komma, Cafe, Brasserie og Bar. I 2010 ble denne restauranten stengt.

Moss Avis
Berit Monge