Norgesmesterskap på skøyter i Moss (2)

NORGESMESTERSKAP PÅ SKØYTER I MOSS (2)

Av Kjell Henriksen

I forrige utgave av Strandsitteren gjennomgikk vi mesterskapene i 1921 og 1925, som ble arrangert på Malakoff.

Så gikk det noen år hvor Moss Skøyteklubb vokste seg større. I 1935/36 hadde klubben et godt år under sin formann Johan Johnsen. Isen lå fra medio desember 1935 til ut mars 1936. MSK hadde på det tidspunktet 160 medlemmer hvorav 110 voksne. Som de dyktige arrangører klubben hadde ord på seg å være, fikk de også i 1936 tildelt et internasjonalt stevne med deltagelse av bl a Michael Staksrud, Ivar Ballangrud, Georg Krogh og østerrikeren Max Stiepel .

JuniorNM 1937
I 1937 fikk klubben den heder det var å arrangere norgesmesterskapet for juniorer, og igjen var Malakoff stedet. Men for- holdene gjorde det litt vanskelig - på grunn av dårlige isforhold måtte mesterskapet utsettes fra medio januar til 20. og 21. februar. Men da var til gjengjeld vær- og baneforhold upåklagelige - iallfall lørdag. Søndag syntes nok værgudene de hadde gjort sitt og sendte en kraftig vind langs banen.

De enkelte distansene ble vunnet av Rolf Østbye, Hamar (500 m 45,1), den senere verdensmester Odd Lundberg (1.500 m 2,27,3) og Kristian Strøm jr (5.000 m ny verdensrekord for juniorer 8,41,4). Sistnevnte vant også selve mesterskapet.

Beste østfolding ble Øivind Thøgersen fra National (Sarpsborg) på en fin tredjeplass, mens Rino Torjussen fikk Akebapokalen (tobakkmerke!) som beste mossing.

Førstepremien i hvert løp var et par skøyter fra Christiania Staal- og Jernvarefabrik, Moss. Både Ballangrud og senere Hjallis utviklet jo sine egne skøytemodeller (i samarbeid med nevnte bedrift) som fabrikken i Moss produserte. Da artikkelforfatteren på slutten av 50-tallet deltok på guttestevner, var Vingskøyter Ballangrud modell regnet som de beste skøytene. Hjallis-modellen måtte, iallfall blant oss gutta, nøye seg med andreplassen,

NM damer 1953
I 1953 feiret Moss Skøyteklubb sitt 25-års jubileum. I denne anledning fikk klubben ansvaret for å arrangere norgesmesterskapet for damer. Men isforholdene i Moss medførte av klubben inngikk et samarbeid med Horten Skøyteklubb, som hadde bedre vær på den "gale" siden av fjorden. Suveren vinner i Horten: Randi Thorvaldsen med seier på alle fire distansene.

nm1

Programmet for juniorNM på Bellevue 1960 med en opplagt mossekråke på skøyter

JuniorNM 1960
Så fikk skøyteklubben i Moss nok en gang et viktig arrangement - denne gang igjen et norgesmesterskap for juniorer. Stedet nå Bellevue på Jeløy. Tribunekapasiteten var heller ikke den gang spesielt imponerende, men det fantes dog en 400 m standardbane og tidsmessig garderobe. Formannen i MSK, Øivind Dahl, skrev for øvrig i programmet for stevnet at "Vårt ønske er videre at det blir bygget en tribune". I dag, vel 51 år senere, kan vi jo fastslå at Dahls fromme ønske fortsatt ikke er oppfylt.

MSK hadde i 1960 kun en eneste seniorløper, nemlig Ingar Johansen, som imidlertid var god nok til å oppnå plassering i seniormesterskap.

Men det var store mengder snø på Bellevue som måtte fjernes. Og deretter kom mildværet! Allikevel ble stevnet vellykket, og arrangementet prikkfritt løst.

Juniormester 1960 ble Nils Dagfinn Lier fra Rena (som for øvrig senere flyttet inn på hybel hos vår store skøyteløper Knut Johannessen). På plassene bak fulgte syttenårige Svein Erik Stiansen (som perset på alle tre distanser!) og Gunnar Horten.

Horten vant 500 m på ny banerekord 44,5, mens Lier og Stiansen delte seieren på 3.000 m med 5,09,0. Lier tok seg av distanseseieren på 1.500 med 2,26,8.Ved premieutdelingen på Moss Hotell var deltok bestyrer Ludvig Ludvigsen fra Moss Kommune, mens Harald Egers representerte formannskapet.

nm2

NM 1971
Så i 1971 var det på tide med nytt norsk
mesterskap for seniorer. Og igjen slet arrangørene med forholdene. Mildværet truet med å flytte hele mesterskapet til reservebanen i hovedstaden. Men oppmann Roald Vatn (den uutslitelige Arne Roer fra Rygge stilte som viseoppmann) var på befaring i Moss få dager før stevnet og gikk nøye gjennom baneforholdene. Til stor glede for både klubb og kommune, som hadde stått på døgnet rundt, kunne Vatn bekrefte at mesterskapet som planlagt kunne finne sted på hovedmatta på Melløs, som nå også var blitt skøytearena.

nm3

Lørdagen opprant med tåke, men allikevel møtte ca 7.000 tilskuere fram. Søndag var forholdene bra, og da nådde antall tilskuere ca 10.000. Blant disse var artikkelforfatteren. Både Kong Olav og kronprins Harald var tilstede begge dagene.

Ikke uventet tok Hamarløperen Dag Fornæss sitt tredje norske mesterskap på rad, mens Roar Grønvold og den eldste av de senere så berømte S'ene, Sten Stensen, fulgte deretter. Dag Fornæss vant også senere europamesterskapet i Heerenveen.

nm4

Billedbladet NÅ hadde etter mesterskapet i Moss vinneren Dag Fornæss på hele forsiden.